Af Gitte Winter Graugaard

Har lige puttet mine børn på 6 og 8 år. Efter en skøn godnathistorie om lilla pærer og drømme, der går i opfyldelse, bad de som så ofte før om en hjertemeditation. Jeg er i gang med at skrive nye børnemeditationer, og mine piger er naturlige prøvekaniner. Vi stornyder stadig meditationerne “I mit hjerte”, og jeg fletter dem ind og ud af de nye meditationer.

Jeg er til stadighed overrasket over så hurtigt pigerne falder i søvn, når vi laver børnemeditation. De kan gå fra fulde af energi til at sove på få minutter. I dag nåede vi kun lige ind i det nye magiske land, før de begge sov i mine arme og med hinanden så sødt i hånden. Det smelter jo en moders hjerte at ligge der med sovende børn i armene og fylder automatisk mit hjerte med kærlighed. Jeg ved snart ikke, hvem der i virkeligheden nyder meditationerne mest…

Har dine børn svært ved at falde i søvn?

Også børns tanker kan myldre og holde dem vågne. Alle dagens oplevelser vender og drejer sig i tankerne, og det kan være svært at give slip. For børn, der skal sove, handler det som for voksne om at lære at slukke for tankerne. I børnemeditationerne flytter vi fokus ned i kroppen, væk fra hjernen og derfor falder børnene hurtigt i søvn. I de par år vi efterhånden har lavet børnemeditation 2-4 gange om ugen, vil jeg skyde på, at børnene sover indenfor 5 minutter 98 procent af gangene. Den yngste var fire og den ældste seks, da vi begyndte.

Ofte laver vi også børnemeditation, når vi kører til Jylland – og det går vildt for sig på bagsædet. En lille fortælling – bum så sover de. Jeg kan ikke tælle på hænder, hvor mange gange jeg har tænkt om de lavede fis med mig, så hurtigt kan det gå…

Jeg vil gerne understrege, at jeg ikke skrevet meditationerne for at få børn til at falde hurtigt i søvn. Min mission handler om at inspirere børn og jer forældre til at mærke mere efter i kroppen og lytte mere til jeres hjerter, men jeg må indrømme, at det er en fin sidegevinst med verdens nemmeste putning.

Ofte fortæller jeg videre om al den kærlighed, der er i meditationerne efter de er faldet i søvn og sender dem dermed ind i drømmeland svævende på ryggen af en hel masse kærlighed.

Sådan gør du:

  1. Bed børnene om at trække vejret dybt ned i maven
  2. Fortæl dem at de skal slappe helt af og lukke øjnene
  3. Gennem en lille kærlig fortælling flytter du fokus ned i deres krop og gerne til hjertet – brug din fantasi
  4. Hav tålmodighed mens de finder sig til rette – de kan godt tumle lidt

Vil du have hjælp til fortællingen?

Du kan starte med børnemeditationerne “I mit hjerte” fra ca. 3 års alderen.

Godnat og sov godt med kærlighed.