En ny hverdag møder mange familier i de næste uger med mange tanker, bekymringer og følelser. Her kommer tre gode råd til at skabe ro.

1. Sørg for holde sengetiderne.
Søvn er godt for immunforsvaret, og mange indtryk kræver mere søvn. Begynd allerede nu at vænne børnene til at skulle tidligere op. Mange børn har været længere oppe i påskeferien og måske også i karantæneugerne. Se, hvor meget dit barn bør sove her i forhold til sin alder. 

2. Brug god tid på at putte børnene og rund dagen godt af.
Gør det hyggeligt. Hav god tid. Sluk for skærme 1-2 timer før sengetid. Tag snakken om eventuelle bekymringer om eftermiddagen og ikke ved sengetid. Bekymringer har det med at vokse, hvis vi giver dem opmærksomhed ved sengetid. Se mere om at skabe en god putning her. 

3. Hjælp børnene ned i kroppen
Flyt fokus væk fra tankerne og kom ned i kroppen med mindfulnesstræning. Hjælp børnene med at rense deres sind og fylde deres hjerter op med kærlighed med børnemeditation som godnatlæsning. Hør meget mere om, hvorfor det er så godt for vores unger her. 

På mange måder har I, der har læst mine bøger, trænet til at skabe ro ved sengetid i lang tid, og det er bare at fortsætte eller genoptage, hvis I har holdt en pause. Er du ny her på siden, eller har du ikke fået fat i bøgerne endnu, er det et rigtig godt tidspunkt at starte nu.

 

Quick guide til mine bøger med meditationer
“Hjerternes Dal” hjælper børnene med at rense deres sind med elementerne jord, ild, luft og vand. Tag med til Den Dybe Eng og lad Ørnefjer, vores guide, hjælpe jer med at finde ro med jordelementet. Har dit barn meget temperament (eller har du) er Flammedansernes Bål noget for jer, mens børn, der mærker andres energier meget og tager andres bekymringer ind, vil have stor gavn af Den Klare Kilde i den næste tid. Der er 6 meditationer i bogen og en sang, der hører til.

Børnemeditationerne I mit hjerte” hjælper børnene med at få mere selvkærlighed. Det er skønt at falde i søvn mens man fylder sig selv op med kærlighed. I lærer også at kærlighed er en energi, der kan rejse imellem os, også når vi ikke kan være sammen. I møder den lille sky, som er skøn, hvis børnene savner os. når vi er væk og vi sender kærlighed ud i universet. Er dit barn bekymret for at komme til at savne dig, anbefaler jeg, at du også køber en “lille kærlighedssky“, som du kan give barnet med. Få en lille guide til bøgerne her. Der er fire meditationer i bogen. 

Hvis dit barn har mange bekymringer, anbefaler jeg “Monstermanualen til børn med mange bekymringer“. Fik du set mit interview med psykolog Stine Hæk om børn og bekymringer i denne tid? Se interviewet her: 

 

 

 

 

Til de lidt større børn +12 og forældre

Til de lidt større børn, som måske ikke længere får læst højt eller gerne vil i gang med at meditere selv ved sengetid, har jeg skabt to forskellige meditationer som lydfil. Den ene hedder Sov Dejligt og den anden hedder Lysbad. Begge meditationer er også dejligt for voksne.

Vil du have mere?

Få vores nyhedsbrev og inspiration til mere nærvær og kærlighed i hverdagen som børnefamilie.