Af Gitte Winter Graugaard, forfatter, mentor og coach

Stifter af Room for Reflection, Room for You og Momo Academy

Mange børn og især unge sover mindre, end det anbefales. Jeg kunne så godt tænke mig en national søvnkampagne for børn. For jeg er sikker på, at mange ting ville ændre sig for mange børn, hvis flere sov nok. Så mens vi venter på sådan en kampagne, kan vi jo starte hver især med vores egne børn.

Hvor meget mere søvn kan dit barn få på en almindelig uge, hvis du sætter fokus på det?

 

Børn i dag sover mindre og dårligere 

I en ny rapport fra Vive “Forebyggende indsatser til unge i psykisk mistrivsel” kan vi læse, at mange børn sover for lidt og har dårligere søvnkvalitet:

“For eksempel sover 75 pct. af 15-årige mindre end de anbefalede 8 timer pr. nat. Også søvnkvaliteten (fx evnen til at falde i søvn og oplevelsen af træthed) er negativt påvirket blandt børn og unge. Hver tiende 11-15-årig sover dårligt om natten mindst én gang om ugen, og ca. hver fjerde har svært ved at falde i søvn (Due et al. (2014).”

Derudover viser rapporten også, at det er blevet værre de sidste 34 år.

“Udviklingen viser en markant stigning i perioden fra 1984 til 2010 i andelen af børn på 11-15 år, som sover mindre end anbefalet. Samme stigende tendens ses for en række andre søvnrelaterede problemer. Due et al. (2014) peger på, at mens det i 1988 var ca. hver tredje skoleelev, som var træt om morgenen mindst én gang om ugen, var det i 2010 ca. 3 ud af 4.”

Se også mere her, om søvnforskeres debat om børns søvn.

Hvordan kan du se at dit barn sover for lidt?

Det svarer Else Guldager på her i en artikel på Perspektiv.nu.:

”Man kan direkte mærke på børns adfærd, hvis de ikke får nok søvn. De mindste bliver pirrelige, sure, græder og har svært ved at have kontakt. De lidt større børn er involveret i mange flere konflikter, har ofte svært ved at sidde stille og koncentrere sig og er generelt ikke i kontakt med hverken sig selv eller andre. Desuden ser vi, at de i skolen simpelthen har sværere ved at lære,” siger Else Guldager, forfatter og sundhedsplejerske.

I artiklen uddybes behovet for søvn således:

“Dette bliver også dokumenteret i søvnforskningen, som viser, at søvnmangel ikke alene kan mærkes på adfærden, men at det også kan måles i forhold til barnets helbred. Når barnet sover, fornyer kroppens celler sig, og mens hjernen drømmer får barnet ryddet op i tanker og oplevelser, hvilket blandt andet reducerer eventuel stress. Desuden er søvn meget væsentlig for barnets vækst, da størstedelen af væksthormonerne produceres om natten.”

Manglende søvn ligner ADHD symptomer

Udover almindelige tegn på manglende søvn udviser børn reaktioner på søvnunderskud, som minder om tegn på ADHD. Det gør mig meget bekymret, for går der børn rundt med ADHD diagnoser, der i virkeligheden kunne være klaret med nok søvn? Vi ved, at børn med ADHD kan have svært ved at sove, og vi ved at de generelt får det bedre med hjælp til mere søvn. Jeg er med på, at ikke alle ADHD diagnoser kan soves væk, men var det ikke vildt, hvis bare nogle af dem kunne?

“Rastløshed, uro i kroppen, koncentrationsproblemer og indlæringsbesvær er nogle af de symptomer, man ser hos de raske, men trætte børn. »Har man et barn med disse træk, er det en god idé at kigge på barnets sovevaner. Blot en time for lidt i døgnet kan have stor betydning for barnets trivsel«”, siger ph.d. og 1. reservelæge Allan Hvolby, der er børnepsykiater på Børne- og Ungdomspsykiatriske afdeling i Esbjerg under Psykiatri Center Vest. 

“Mange børn, som får en ADHD-diagnose, får simpelthen for lidt søvn. De udviser samme symptomer som fx en hyperaktiv adfærd og sociale problemer”, siger Mikael Rasmussen, søvnekspert ved Center for Stress og Trivsel.

Hvad er risikoen for dit barn, når det sover for lidt? 

Just human har med Chris McDonald i spidsen påpeget følgende risici ved for lidt søvn i deres nationale kampagne for bedre søvn til børn og unge:

  • Dårligere udvikling af hjernen – den udvikles til de er 21 og børn og meget af det sker i søvnens dybe fase. 
  • Ringere indlæring, hukommelse og koncentration
  • Større risiko for stress og depression 
  • Dårligere beslutningsdygtighed og reaktionsevne, samt mindre kreativitet
  • Risiko for overvægt. 
  • Dårligere immunforsvar
  • Større risiko for livsstilssygdomme som type 2 diabetes og hjertesygdom.

Hvad er godt for vores børns søvn? 

Flere eksperter peger på, at nok søvn og regelmæssig søvn er vejen frem.

Se her, hvor længe dit barn skal sove og få ti råd til bedre balance i hverdagen. 

Jeg har længe slået et slag for, at vi er nødt til at se på, hvordan vi forkæler vores børn med slik og at få lov til at være længe oppe.

»Faste sovetider og faste stå op-tider, også i ferier og weekender, er noget af det bedste, forældre kan gøre for at give deres barn gode søvnrutiner. Det skal helst gøres, fra børnene er helt spæde, men det er aldrig for sent«, siger Allan Hvolby.

Mikael Rasmussen peger: “at gode putteritualer i en fast ramme, en fast sengetid og ro inden sengetid kan hjælpe børnene over i søvnen i rette tid om aftenen. Og så skal forældrene tage ansvaret for det.”

Sov godt med børnemeditationer

Gennem de sidste 5 år har jeg beskæftiget mig med at hjælpe børn med at falde i søvn ved hjælp af børnemeditationer, som både hjælper børnene med at finde ro, rense deres sind, fylde sig selv op med kærlighed og falde dejligt nemt i søvn. De giver den bedste afslutning på dagen, forbinder os i kærlighed med vores børn og hjælper dem på bedste vis til drømmeland.

 

 

Her er fire gode links til dig, der vil hjælpe dit barn til mere og bedre søvn.

Se mere her om bedre børnesøvn med børnemeditation

Din rolle som forælder, når du putter med børnemeditation er vigtig. 

Børn i balance – hør podcast med Katrine Birk 

Om børn, søvn og deres drømme – hør podcast med Michael Rohde

Find mine bøger, der hjælper tusindvis af børn til at kunne sove i shoppen: