Om den gode putning

Gitte Winter Graugaard

Gitte Winter Graugaard

Forfatter, coach og mentor

Gitte er stifter af Room for Reflection og blogger løbende om familieliv i balance.

Jeg får rigtig mange henvendelser om børn og putning, der er udfordrende for familier. Her kommer derfor tre gode råd om forældres energi og de små mesterdetektiver.

 

Når vi putter og er kommet ind i en rytme, hvor det er svært at putte, kan vi som forælder prøve at mærke godt efter, inden vi putter børnene, hvilken energi vi har i kroppen. Alle dine tanker og forventninger kommer ud som energier, der påvirker dit barn, som allerede fra fødslen er en sand mesterdetektiv i at spore din energi.
 
Måske har du prøvet at sætte et smil op og sige, “Så lille skat det skal nok gå”, mens dit hjerte hamrer indeni dig, og du selv er fyldt med bekymring og uro for situationen. Det smil køber dit barn ikke, for han/hun kan sagtens mærke, hvordan du har det.
 
Det gad jeg så godt have vidst, da jeg selv var nybagt mor <3
 
Dit barn kender dig så godt, og du kan ikke skjule, hvordan du har det for dine børn. Der er masser af energi i dine putninger.

Her kommer tre gode råd til at vende din energi og få en bedre putning!

 

 

1. Bliv bevidst om din energi

Til at starte med handler det om at blive bevidst om, hvordan du har det og dermed også, hvilken energi du udsender.

Prøv at stille dig selv følgende spørgsmål:

  • Hvad er din forventning til den forestående putning?
  • Hvilke tanker går gennem dit hoved om putningen?
  • Hvordan påvirker situationen dig?
  • Hvordan har du det, inden du skal i gang med at putte?
  • Hvordan har du det indeni undervejs, når putte-situationen eskalerer og kommer ud af kontrol?
  • Hvor i din krop, kan du mærke irritationen? Hvordan føles det?

2. Find din energi switch – og vend energien

Når du er blevet mere bevidst om din energi, og hvad du udstråler, handler det om at finde din switch. Din switch hjælper dig med at “vende din energi”.

Her kan mindfulnesstræning gøre en stor forskel. Mindfulness lærer dig at observere dig selv med et åbent og ikke-dømmende sind. Du lærer at blive opmærksom på, hvor dit fokus er, og om dit fokus er godt for dig. Hvis du fx. har dit fokus på, at putningen bliver et helvede, kan det, at du stopper op og opdager, at du har dette fokus, hjælpe dig til at skifte dit fokus over på fx et ønske om at give dit barn en god afslutning på dagen. Det er vigtigt, at din switch er fyldt med selvkærlighed. I stedet for at slå dig selv oveni hovedet over dine tanker og følelser, skal du prøve at være god ved dig selv, så du både kan lave en dejlig putning for dig, dit barn og for helheden.

3. Øv dig og skru op

Når du har lært din switch at kende, skal den som alt andet øves. Når du har øvet dig i at vende dine energier med din switch, handler det om at begynde at lege med det, observere og skrue op for de ting, der nærer dig og ned for de ting, der tærer dig. Det er som med alt andet i livet øvelse der skal til. Dog skal der ofte ikke så meget mere til end trin 1 i denne tre trins øvelse til, før vi begynder at se markante forskelle i vores relationer. Og det gælder ikke kun børnene, men også i alle andre relationer. Grunden til, at det ofte er børnene der tricker os allermest, er, fordi de netop er mesterdetektiver i vores energier og spejler sig i vores adfærd – også den vi heller ikke selv er så begejstrede for.

 

Få hjælp!

 
Mange skriver, at “Børnemeditationerne: I mit hjerte” er magisk og har gjort en kæmpe forskel for deres putning.
 
Det, den bl.a. kan, er at hjælpe forældrene hen til en dejlig energi at putte fra. Den laver en automatisk “switch”. Den lille mesterdetektiv mærker, at mor eller far har det dejligt, når de læser den her bog, og når mor og far har det dejligt, slapper den lille mesterdetektiv meget mere af og har langt nemmere ved at falde i søvn. “Mor/far er helt rolig nu. Det er dejligt. Nu er jeg tryg, så tager jeg en lille lur.”
 
Når mor eller far derimod kommer ind på værelset for 10. gang og råber “Så sov dog!!!”, kan mesterdetektiven mærke mor eller fars irritation og uro og får meget sværere ved at falde i søvn. For nu tænker barnet, sikke en uro mor eller far har i kroppen, det gør mig utryg. Og med den utryghed har barnet sværere ved at slappe af og dermed falde i søvn.

Herunder kan du se de forskellige former for hjælp, du kan søge hos Room for Reflection:

Børnemeditationerne: I mit hjerte

Læs mere om Børnemeditationerne: I mit hjerte og køb din bog eller PDF her.

Find bogen her