Jeg er meget optaget af alle de historier, vi fortæller om os selv og andre og de energier, der følger med de historier. Det gælder også for de historier, vi fortæller om vores børn.

Hvordan beskriver du dit barn overfor familie og venner? Tænk på, hvordan du omtaler dit barn overfor andre? Og særligt når barnet også er til stede.

Hvilke energier følger der med de historier? Hvis barnet hører den samme historie igen og igen, kan du være med til at holde dit barn fast i den historie. Det kan være en historie, der skaber medvind eller modvind i dit barns udvikling.

Da min yngste datter skulle starte i skole, blev vi bedt om at udfylde et skema om hendes trivsel. En helt blank side, hvor jeg havde alle muligheder for at beskrive mit barn. Men hvilken fortælling ville gavne hende mest? Hvilken fortælling kunne hun få lov til at vokse med. Og hvilke fortællinger fra hendes fortid, var hun allerede i gang med at smide? En ganske interessant øvelse, for der er også historier i mellem, som ikke gavner vores børn at tygge mere drøv på, og der er nye historier på vej, som de kan udvikle sig ind i.

Med bevidsthed kan vi hjælpe vores børn i de fortællinger, vi giver dem med på vejen.

Øvelse:

  1. Start med at beskrive dit barn på et stykke papir, som du lige umiddelbart tænker om barnet.
  2. Læs din beskrivelse igennem.
  3. Hvad gør den ved dig?
  4. Spørg dig selv om det er en gammel historie om dit barn, du genfortæller og om den stadig er aktuel?
  5. Tag så et nyt stykke papir og beskriv dit barn ud fra den fortælling dit barn er på vej ind i – og kan udvikle sig under.

Hvis du har lyst kan du dele dine indsigter herunder.

PS. Prøv at lave samme øvelse med dig selv. Hvilken fortælling fortæller du om dig selv? Passer den fortælling stadig til dig? Hvilken fortælling er du på vej ind i? Lad et nyt kapitel begynde… 

 

Vil du have mere?

Få vores nyhedsbrev og inspiration til mere nærvær og kærlighed i hverdagen som børnefamilie.