Hvis du også oplever problemer med at få dine børn i seng, er du langt fra alene. For rigtig mange forældre har svært ved at få deres guldklumper til at sove. Har du prøvet alt og føler du, at putning er drænende, skal du læse med her.

For hvad nu, hvis det kunne være så simpelt, at det næsten er som magi? Forfatter og life coach Gitte Winter Graugaard giver dig her opskriften på den nemme og hyggelige puttestund.

Når vores børn ikke kan sove, får vi som forældre et tegn på, at der er mange indtryk i vores børns liv, og at de er på en form for overarbejde, måske endda stressede. Som voksne kender vi til søvnløse nætter på grund af stress. Det er præcis det samme, der sker for vores børn. Deres tanker og dagens indtryk suser rundt i hovedet på dem, og de har svært ved at give slip på dagen og falde i søvn. Faktisk viser statistikkerne, at børn i dag sover en hel time mindre end børn for 25 år siden.

Som forældre ved vi også, hvor energidrænende trætte børn kan være og kan vi se ind bag deres opførelse, kan vi også se, at trætheden er så hård for dem. Vi kan let komme til at føle os både magtesløse og opgivende, når barnet aften efter aften trækker putningen i langdrag og ‘stjæler’ vores voksentid, som vi jo trænger til. Men det er faktisk midt i alle de her forskellige følelser og energier, at magien bag den gode putning gemmer sig, når vi lærer at vende den midt i al hverdagens virvar.


Din energi smitter

I 2014 skrev Forfatter og life coach Gitte Winter Graugaard ‘Børnemeditationerne I mit hjerte’ for at lære børn om kærlighed og særligt selvkærlighed. Forældre læser meditationerne højt ved sengetid og guider deres børn ind i en rolig, indre verden fyldt med kærlighed.

Det viste sig hurtigt, at skiftet i energi hos både børnene og de voksne virker beroligende på børnene og hjælper dem med at flytte fokus fra tankemylderet og ned i kroppen. Og når de mærker trætheden i kroppen og føler sig elsket, er det langt nemmere at falde i søvn. I dag hjælper bogen børn i 20 lande med at falde i søvn!

Mange forældre bliver overraskede, når de finder ud af, hvor meget vores energi påvirker vores børn, særligt når de skal sove. Når alle er trætte, og energien er brugt op – også hos mor og far – kan det være svært at bevare roen. Og står det på i længere perioder, kan det være så hårdt. Børnemeditation kan være med til at lave om på det scenarie. Når vi møder vores barn hjerte til hjerte med kærlighed ved sengetid, bliver de rolige og trygge og kan nemmere falde i søvn. Børnemeditationerne I mit hjerte og Gittes nyeste bog Hjerternes Dal – Meditationer til børn kan hjælpe dig som forælder med at skifte ind i en kærlig, rolig energi.

 



1 : Find en dag, hvor du har god tid og er rolig, for husk på at din energi smitter af på dit barn.

2 : Skru ned for farten og indtryk i timerne inden og allerbedst sluk for jeres skærme. Dæmp lyset. Giv eventuelt barnet et varmt bad og slut af med lidt lette tryk på kroppen, lidt dejlig massage og masser af nus, kys og kram.

3 : Put jer sammen i en varm seng, hvor barnet kan sove videre. Hop selv med ind under tæppet og få en dejlig puttestund sammen tæt og hyggeligt. Måske trænger du også til lidt ro? Når I har nusset lidt, kan du finde en bog med børnemeditationer frem og begynde at læse.

4 : Bevar roen og den kærlige energi, også selvom dit barn ikke ligger stille. Det er ganske normalt, at børn bevæger sig, når de med meditation flytter fokus fra tankerne i hjernen til trætheden i kroppen. Med din ro og tålmodighed skal I nok sammen få vendt energien. Læg mærke til, hvad der sker med din energi undervejs, når du læser de kærlige, rolige meditationer højt.

5 : Bliv ved, også selvom dit barn falder i søvn. Dit barn kan i sin underbevidsthed stadig høre og mærke dig. Nyd det.

6: Tal med dit barn om oplevelserne med meditationerne i dagene efter. Det er en god idé at opfordre dit barn tegne eller skrive om meditationerne. Læg endelig mærke til detaljer, og spørg ind til dem. Du kan være heldig at få de skønneste guldkorn og små glimt ind i dit barns indre verden.

 

Gitte Winter Graugaard
Life coach og forfatter til to bøger med meditationer, som du kan læse højt for dit barn, ‘Børnemeditationerne I mit hjerte’ og den nyeste ‘Hjerternes Dal – Meditationer til børn’. Du finder både bøger og online kurser her på roomforreflection.dk. Gitte står også bag den helt nye platform Momo Academy (momo-academy.com), der har til hensigt at skabe meget mere mindfulness, yoga og meditation i skolerne, børnehaverne og gymnasierne.

Dette indlæg er skrevet i samarbejde med Børnetilbud.