Anmeldelser af Monstermanualen

Tusind tak fordi I tager så pænt imod Monstermanualen. Det betyder rigtig meget for både Stine og jeg. Det betyder endnu mere, at bogen hjælper børn med mange bekymringer til at få poweren tilbage. Her kan I se de anmeldelser der er kommet ind. Og du kan også skrive din egen forneden.

Fagfolk:

“Jeg er formand for Foreningen for børn med angst og mor til en dreng på 17 år. Da han var 9 år, begyndte han at bekymre sig meget… Han gik fra at være en glad og aktiv dreng til at være ked af det og lukke sig inde på sit værelse… Jeg kunne godt have brugt en bog som Monstermanualen dengang. Jeg kan godt lide, at bekymring og angst bliver beskrevet som naturlige og sunde følelser. Bogen er anerkendende over for de følelser, man har som forældre til et barn med angst og bekymringer, og den indeholder øvelser, der kan hjælpe forældre med at få skabt overskud og energi…Det ville have været en stor hjælp for mig, hvis jeg havde haft de redskaber, som bogen giver i forhold til at hjælpe sit barn.”

Sådan skriver Mia i sit forord til bogen. Læs hele forordet her.

Mia Kristina Hansen

Formand , Foreningen for børn med angst

“Ord kan slet ikke beskrive min glæde og taknemmelighed over jeres værdifulde bog. Jeg glæder mig på så mange børn og familiers vegne. Denne bog er i den grad en bog, der giver forældre og børn poweren tilbage. Som pædagogisk vejleder møder jeg mange forældre til børn med angst, som netop kæmper med barnets bekymringer og mistrivsel – og især er i tvivl om, hvad de som forældre skal gøre, når deres barn er i angst. Forældrenes føler sig magtesløse, fortvivlede og ønsker at hjælpe men føler sig på samme tid alene, underkendt, misforståede og skyldige. Forældre har så meget brug det kram og de redskaber som denne bog har samlet på en skøn måde. Der er brug for denne bog.

Laila Felicia Vester Nielsen

Pædagogisk Vejleder, Børne Angst telefonen v/Angstforeningen og Positivt Fokus

“Som fremskudt socialrådgiver på skoler og i dagtilbud i Viborg Kommune, får jeg flere gange om ugen henvendelser fra lærere, pædagoger og forældre, som er i berøring med bekymrede og angste børn. Jeg bobler af fryd over Monstermanualen, og ser frem til at kunne anbefale den til alle jeg møder på min vej. Der er flere gode bøger på markedet, men Monstermanualen har et bedre teoretisk fundament og giver forældrene en god forståelse af de mekanismer, der er på spil. Jeg giver Monstermanualen 5 ud af 5 stjerner. Det er et godt og solidt bogmateriale, som vil bidrage til, at mange børn lærer at håndtere deres bekymringer. Jeg er også sikker på, at mange skuldre vil sænkes på de forældre, der læser bogen, fordi de her får konkrete redskaber til at hjælpe deres børn tilbage i trivsel.”

Trine Svenstrup Kinch

Fremskudt Socialrådgiver for børn og unge, Viborg Kommune

“Monstermanualen giver forældre et indblik i den skræmmende verden af angst- og bekymringsmonstre, som er en stor del af mange børns hverdag. De børnevenlige fortællinger og illustrationer giver barnet håb og mod til at udfordre monstrene, og Monstermanualen lærer familien at spille på samme hold i kampen mod angst og bekymringer. Bogens simple og jordnære metodebeskrivelser gør den let anvendelig i praksis for både børn, forældre og fagfolk.”

Jeanette Bonde

Psykolog

“Det, I har skabt her, er ganske ganske særligt! Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at den vil nå ud til sindssygt mange børn blot ved mund til mund. Mine elever elsker Simone, og nogle af dem er allerede i gang med at lave deres egen seje kick ass monster manual. Et fantastisk redskab, de slugte med det sammen. Tusind tak til jer.”

Lærer

Boganmeldere:

“Vi kan klart anbefale Monstermanualen, det er et så fint og konkret redskab til at gå til kamp mod overbekymring og angst. Her på Førsteskoledag kan vi nikke genkendende til behovet for at gå til kampen sammen, så det ikke kun er barnet der står med ansvaret for at få styr på tankerne. Det er så fint at opleve hvordan barnets indre følelsesliv bliver anerkendt, samtidig med at forældrene får en mulighed for at forstå dette følelsesliv.”

Se hele anmeldelsen

Boganmelder, Førsteskoledag.dk

“Monstrene er det eksternaliserede symbol for de ruminerende bekymringstanker og angst som børn i denne alder kan få, og som vi ved plager flere og flere børn, så relevansen af en sådan bog kan der vist ikke være tvivl om. Mange forældre står som Moses ved Det røde Hav og ved ikke, hvad de skal stille op med børnenes angst. Det belaster familierne, og når det når et vis niveau, er det ikke noget man bare lige kan fixe ved at skrue lidt på opdragelsesknapperne, der skal en seriøs indsats til.

Kan det (angst) så løses via en selvhjælpsbog? Nej, det kan det næppe. Men jeg må indrømme,, at jeg er meget imponeret over denne bog og jeg er sikker på, at forældre til angste børn kan have stor glæde af den. Bogen indeholder så meget godt. For eksempel er der en lang case-historie om en pige, der døjer med alvorlig angst for at sove ude…

Bogen er absolut anbefalelsesværdig, og hvis man tilhører en faggruppe der er i berøring med disse børn og familier, som for eksempel lærere, pædagoger, sundhedsplejersker, psykoterapeuter eller psykologer, bør man kende til bogen.”

Se hele anmeldelsen

Birte Strandby

Boganmelder af faglitteratur, Psykologi, Pædagogik, Sundhed og medicin, Bogvægten

“As a child, I was very sensitive, and for many years it was hard to fall asleep at night. I had anxiety, maybe even angst. Was afraid of everything. It was a deep existential fear of being alone in the world – and of not being good enough. Even if I had the most loving parents, I had to kiss all my dolls and teddy bears goodnight, had to fold my clothes perfectly, had to say sorry for every little thing I might have done wrong during the day. In order to find peace and feel safe. I remember the pain in my stomach, sitting in the bathroom, not being able to sleep.

The first time my dear friend Gitte, told me about her book project, I was SO happy. What a gift to give parents. A helping hand to support children with anxiety. I’m so happy with you, Gitte – for following your heart in this quest to support parents and children all over the world. Now with this new book. Can’t wait to see this book in English as well. I know it’ll be a blessing for so many. The book I’d wished my parents had back then – and the book I look forward to reading with my own children.

I’ve learned that meeting fear is part of being human. Learning to walk with fear by the hand is being courageous. And holding our fears is being whole. (And I’m grateful for the healing I’ve experienced through love personally.) May this book help and support every child experiencing anxiety.”

Eva Andrea

Forfatter

Forældre:

“Vores datter på 11 år er et af de børn, som bekymrer sig lidt for meget. Det har gennem mange år været svært for hende at sove hos veninder, deltage i fødselsdage og udflugter. Men da vi gik i gang med Monstermanualen, var der et vendepunkt. For mig, som mor, er det bedste af det hele, at hun har lavet et stort stykke indvendigt arbejde med sig selv, som hun nu kan bygge videre på. Hun vil højst sandsynligt havne i sådanne situationer igen, og hun vil tvivle igen. Men hun har ikke bare klaret lejren. Hun har fået et sprog og et værktøj, som hun har gjort til sit eget! Hun er blevet både stærk og klog! Så tusind tak fordi, at I har skrevet den bog. Som vores datter bad os skrive til dig, Gitte: “Tak fordi du tror på mig, det hjælper!” Jeg håber, at Monstermanualen kommer ud og hjælper en masse børn og forældre og lærere. Kærlig hilsen en meget stolt, glad og taknemmelig mor”.

Se hele anbefalingen

mor til pige på 11

“Min første tanke da jeg læste din bog var: ” den ville jeg virkelig gerne have haft i hånden for 2 år siden”. Så TAK for endelig at skrive den for selvom vi allerede er kommet langt i forhold til vores datters angst, har bogen hjulpet både os og hende! Elsker novellen om Simone (som i øvrigt kunne være skrevet præcis om vores datter) men mest af alt de små “ord og vinkler”.. præcis det vi har efterspurgt i vores forløb. Føler mig både “holdt i hånden” og kærligt guidet som forældre! Fantastisk bog – 6 ud af 6 stjerner”.

mor

“Efter min datters far og jeg er flyttet fra hinanden har vores datter A har haft det rigtig svært og især omkring sovetid. Den seneste tid har det udviklet sig til angst og frygt for være alene både når hun skal sove men også om dagen. Jeg har derfor læst Monstermanualen med store interesse. Og der er så mange ting som falder på plads i mit hoved. Især novellen med Simone gav mig mange grunde til eftertanke både om, hvordan jeg selv havde det som barn, og om hvor meget min voksne hjerne har glemt, hvordan børn tænker og føler. Jeg kan mærke, at jeg allerede tænker og agerer med mere tålmodighed og forståelse over for hendes utryghed. Jeg vil bestemt anbefale bogen og giver den fem stjerner ud af fem. Det er en fantastisk bog, som sætter gode rammer op for god og nærværende samvær med børnene.”

Forælder til otte-årig pige

“Det er en skøn bog, når man har et barn, der har svært ved at rumme de lidt for store knubs, som han er blevet udsat for. Mødet med Bekymringsmonstret har givet ham redskaber til at begynde at indse, at det ikke er ham, der er forkert, men at han har magten til at sige “hold op med at vrøvle, monster, jeg bestemmer selv over mine tanker. Ti stille og stop med at stjæle flere gode oplevelser fra mig”. Tak!”

Forælder

“Monstermanualen er en fantastisk bog, som forklarer tingene på en måde, så man som forælder kan forstå og relatere til det. Monsteret er en perfekt metafor til at få børn og forældre til at se børnenes angst som noget, der kan bekæmpes. Novellen om Simone gjorde et stort indtryk på mig og mine børn. Pludselig kunne man se sig selv i novellen om Simone. Hvordan ens barn reelt faktisk kæmper, og at vi som forældre skal være bedre til at forstå og tale til vores børn. Har flere børn herhjemme, der lider af bekymringer og angst. Bogen vil gøre en forskel, fordi forældre og børn pludselig får et værktøj, som de kan bruge tidligt i kampen mod bekymringer og ængsteligheden, inden de bliver for voldsomme. Barnets og familiens velvære vil ændres og pludselig kan de forstå hinanden og tale monstersprog. Jeg giver bogen 5 stjerner og vil helt klart anbefale den.”

Mor til to børn plus to bonusbørn

“Vildt som bogen rammer plet på vores datter. God og let forståelig læsning. Møgsvær periode, som vi håber kan løsnes op med din bog og hjælp fra en børnepsykolog, Vores datter på 8 år kan se sig selv i Simone i novellen.”

mor

“Jeg er sikker på, at Monstermanualen vil hjælpe mine børn med at sætte ord på deres bekymringer, give dem hjælp til selvhjælp og få dem til at forstå, at de ikke er alene med deres tanker og bekymringer. Særligt vil jeg fremhæve novellen om Simone. Og Monsterskolen for forældre gjorde indtryk og har hjulpet mig med at forstå, hvad angst og bekymringer handler om. Og så er jeg vild med meditationerne, som jeg glæder mig til at indtale til mine børn. Jeg har allerede et par venner, som jeg tænkte, at jeg ville anbefale den til.”

Mor til en dreng på 9 år og en pige på 12 år

“Det er en god og brugbar bog”.

Plejefar