Her får du 6 gode råd til at skabe

en hverdag i balance for dig og din familie.

1. Stå op i god tid

Har du tid til at have god tid om morgenen? Børn elsker at have god tid om morgenen og meget går ofte galt, når vi begynder at skynde på børnene. Hvordan kan du skabe mere rolige morgener med mere tid? Kan du gøre mere klar aftenen inden? Kan du involvere dine  børn i at smøre madpakker, pakke tasker, finde tøj frem? Gør morgenen hyggelig og sørg for at have tid til knus og kram, og at børnene kan sidde lidt hos jer forældre, inden I skal af sted, hvis de har lyst. For de børn, der ikke kan lide at blive afleveret, er det også vigtigt at have tid til at gøre afleveringen så blid som mulig. Tal med dit barn, om hvad der skal ske. Vær på forkant med ugeplanen. Det kan være svært for nogle børn at modtage en masse information, og de bruger kræfter på at prøve at danne overblik. Så hjælp dem og tal programmet igennem. Og skab blide, nemme løsninger.

Hvordan kan du skabe bedre morgener?

2. Gør dagen kortere

Mange børn i Danmark går alt for mange timer i institution, SFO og fritidshjem. Sådan er det jo i Danmark, kan man tænke… Men behøver det være sådan for dit barn? Havde dit barn mulighed for selv at mærke efter, hvornår han eller hun vil hentes, vil det højst sandsynligt se meget mere svingende ud. Når der er god energi, er det sjovt at blive og lege med de andre efter skole eller om eftermiddagen i børnehaven, men er der lav energi, er det altid rarest at komme hjem. Hvis I er to voksne derhjemme finde ud af, at en af jer kører tidligere om morgenen og kan hente tidligere. Måske kan du få en bedsteforælder til at hente et par gange om ugen. Eller en barnepige. Fx en større elev fra skolen, som kan hente barnet og gå hjem til jer og lege, indtil du kommer. Prøv med jævne mellemrum at gentænke jeres situtation.

Hvad kan I gøre for at gøre børnenes dage i SFO og børnehave og endnu mere vigtigt vuggestue så korte som muligt?

3. Skab ro og kom ud

Mange børn har lyst til at have en masse legeaftaler og komme hjem til kammeraterne. Det er jo dejligt, at de hygger sig, men det er også en masse ekstra energi, der ryger på den konto. Så tænk over, hvad du siger ja til, og sørg for at prioritere roen højest. Også selvom du skal sige nej, og der kan opstå drama. Hvis du kan mærke, at dit barn har brug for ro, må legen vente. Hvis I laver legeaftaler, så sørg for at aftale, at de slutter i god tid inden aftensmad, så dit barn har tid til at slappe af og I kan hygge jer som familie. Kom ud i naturen også i hverdagen. Forskning viser, at det er afstressende for os at være i naturen.

Hvordan kan du skabe mere ro?

4. Lav skærmregler

Tænk over, hvor meget skærm dit barn ser. Der er mange indtryk fra skolen og børnehave, der skal bearbejdes, når man kommer hjem og roen sænker sig. Skærme skaber endnu mere uro. Hvis du har en fornemmelse af, at dit barn slapper af med skærm, så tillad kort tid med skærm og sørg så for at slukke igen. Måske ved du allerede nu, at dit barn kan se tyve minutter og så være klar til at lege, mens humøret daler drastigt, hvis det bliver til mere. Husk at skærme helst skal være slukkede to timer før børns sengetid, og at det er god mental hygiejne, at alle skærme oplades udenfor børneværelset. Det er en god idé at vænne dit barn fra det er lille til, at vi ikke har iPads ved sengetid og heller ikke om på værelset om natten. Og du hjælper din teenager til markant bedre søvn ved at holde værelset skærmfrit om natten. Se mere om digital detox til børn, hvis du har brug for hjælp.

Hvordan hjælper du dit barn til bedre skærmtider? 

5. Skab Fællesskab

Vær sammen i familen, når I er hjemme. Involver dit barn i de opgaver i har derhjemme og vær sammen om dem. Man taler så godt over en køkkenvask fuld af kartofler, der skal skrælles, en kurv fuld af sokker, der skal foldes, eller med en rive i haven til nedfaldne æbler. Lav en lille kasse med nedfalden frugt, I kan sætte ud til forbipasserende, der ikke har frugt i haven. Vær sammen om opgaverne og vær nærværende med dit barn, mens du klarer dagens tjans. Sæt ekstra tid af, så der er tid til at dit barn kan være med. Jeg giver gode råd til at skabe nye vaner i familierne i mit online program: Sådan får du dit barn til at hjælpe til.

Hvordan kan du skabe bedre fællesskab hjemme hos jer?

6. Rund dagen godt af

Forskning viser, at børn har allerbedst af stabile sengetider uden udsving. Så når vi holder dem længe oppe i ferier eller i weekender, gør vi dem en bjørnetjeneste. Vores børn har enormt behov for deres søvn. Sørg også for selv at passe din sengetid, så du har mest mulig energi til at hjælpe dit barn. Som tommelfingerregel skal dit barn sove så meget, at han eller hun selv vågner. Se et pejlemærke her:

Med børnemeditation ved sengetiden kan vi hjælpe vores børn med at rense ud i deres tanker. Her anbefaler jeg særligt Hjerternes Dal, så de får bearbejdet de mange indtryk. Vi kan også hjælpe dem med at skrue op for kærligheden ved sengekanten med Børnemeditationerne I mit hjerte. Og vi kan lære dem at skrue op for deres indre styrker med Hjertelys. Med meditation før sengetid hjælper vi vores børn godt til drømmeland.

Der er mange fantastiske ting ved børnemeditation ved sengetid. Her er bare fire af dem:

1. Vi skruer op for nærværet i en travl hverdag og møder vores barn hjerte til hjerte – sjæl til sjæl.

2. Vi fylder os selv og vores barn op med kærlighed.

3. Vi lærer om selvkærlighed, empati og taknemmelighed.

4. Børnene renser deres sind og falder glade og nemt i søvn.

Hvordan kan du runde dagene bedre af og hjælpe dine børn til mere og bedre søvn?

Kig under forældresparring, hvis du har brug for at skabe forandringer hjemme hos jer. Jeg hjælper familier til bedre trivsel, mere hverdagsglæde, forståelse, fællesskab og kærlighed.

Rigtig god fornøjelse.