Rigtig mange børn har det hårdt i denne tid. For nu er ferien slut, og hverdagen har allerede meldt sin ankomst. Det kan være hårdt at sige farvel til ferien.

Flere børn tænker måske sådan her: “Nu havde vi det lige så hyggeligt, var sammen i familien hele tiden, far og mor havde god tid til mig, vi kunne sove længe, skulle ikke så meget, og jeg og mine søskende havde det så sjovt, fordi vi kun var os. Nu skal vi tidligt op, jeg bliver vækket og er træt. For det er svært at falde i søvn om aftenen. Særligt når de andre leger ude på vejen. Og mor og far har allerede travlt og er helt optagede af deres arbejde. Kigger på deres telefon konstant. De er her godt nok, men alligevel er de her ikke. I hvert fald ikke som, når vi har ferie. Der er så meget larm ovre i skolen og så meget jeg skal lære. Nye fag. Nye elever. Ny bygning. Nyt klasselokale. Nye lærere. Det hele roder i mit hoved. Det eneste, jeg vil, er at have sommerferie igen…”

Mange børn oplever i denne tid humørudsvingninger, bliver kede af det, ængstelige, rasende, indadvendte, trætte, får ondt i hovedet eller i maven og er ikke i balance. Kan du genkende det hjemme hos dig, kommer her ti gode råd til at starte op efter ferien.

1. Hold sengetiderne

En af de helt store problemer i mange familier er, at vi vænner børnene til, at de må være længere oppe i ferier. Vi har også stadig lyse sommeraftener, og måske leger andre børn på vejen og kalder dit barn derud. Forskning viser, at børn har allerbedst af stabile sengetider uden udsving. Så når vi holder dem længe oppe i ferier eller i weekender, gør vi dem en bjørnetjeneste. Vores børn har enormt behov for deres søvn. Og dit barn kan have brug for endnu mere søvn i denne tid, hvor der er rigtig mange nye indtryk og meget at forholde sig til. Sørg også for selv at passe din sengetid, så du har mest mulig energi til at hjælpe dit barn. Se mere om, hvordan du kan hjælpe dit barn ind i søvnen i punkt ti.

2. Stå tidligt op

Børn elsker at have god tid. Og det er der for de fleste børn i sommerferien. At skulle tidligt op igen er svært, fordi mange børn kommer for sent i seng, og fordi børnene godt kan lide at sove, til de er udsovet. Som tommelfingerregel skal vores børn sove så meget, at de selv vågner om morgenen. Det er et pejlemærke herhjemme, som er en rigtig god indikator for, hvornår børnene skal i seng. Se en tabel her, som vejledning til hvornår dit barn skal sove i forhold til alder, og hvornår dit barn skal op.

Tal om sengetider, så barnet kan genkende mønstrene. Fx. Onsdag aften efter spejder kommer jeg sent i seng, så jeg er træt torsdag morgen. Derfor skal jeg skynde mig lidt mere at komme i seng om onsdagen, end jeg har lyst til. Der er virkelig mange børn, der ikke vågner af sig selv om morgenen. Sørg for, at der er god tid til alt det I skal om morgenen. Gør så meget klar aftenen inden. Involver børnene i at smøre madpakker, pakke tasker, finde tøj frem (se mere under punkt 9). Gør morgenen hyggelig og sørg for at have tid til knus og kram, og at børnene kan sidde lidt hos jer forældre, inden I skal af sted, hvis de har lyst. For de børn, der ikke kan lide at blive afleveret, er det også vigtigt at have tid til at gøre afleveringen så blid som mulig.

3. Tal om programmet

Der er meget nyt, når et nyt skoleår starter op efter sommerferien. Tal med dit barn, om hvad der skal ske. Vær på forkant med ugeplanen. Husk svømmetøj til idræt, en ekstra madpakke torsdag hvor der fodboldturnering efter skole, en gave til Amalies fødselsdag fredag, binde bøger ind. Husk at håndbold starter på torsdag, og vi skal til farmors fødselsdag søndag. Det kan være svært for børnene at modtage en masse information, og de bruger kræfter på at prøve at danne overblik. Så hjælp dem og tal programmet igennem. Og skab blide, nemme løsninger.

4. Hent tidligt

Mange børn i Danmark går i institution, SFO og fritidshjem til sent på eftermiddagen. Og sådan er det bare for dem. Det er svært for forældre at lave om på. Måske henter du hver dag sent og sådan er det bare hjemme hos jer? Eller behøver det være sådan lige nu? Havde dit barn mulighed for selv at mærke efter, hvornår han eller hun vil hentes, vil det se meget mere svingende ud. Nogle dage lige efter skole og andre dage kl. 17, når SFO’en lukker. Som pejlemærke kan mange af de børn, der reagerer på skolestart have brug for, at du i opstarten henter så tidligt som muligt. Måske kan du den næste måned flexe på din arbejdsplads, eller hvis I er to voksne derhjemme finde ud af, at en af jer kører tidligere om morgenen og kan hente tidligere. Det drejer sig måske kun om 2-4 uger. Måske kan du få en bedsteforælder til at hente et par gange om ugen. Eller en barnepige. Fx en større elev fra skolen, som kan hente barnet og gå hjem til jer og lege, indtil du kommer.

5. Skab ro om eftermiddagen

At se vennerne igen er så skønt, og mange børn får lyst til at have en masse legeaftaler og komme hjem til kammeraterne. Det er jo dejligt, at de hygger sig, men det er også en masse ekstra energi, der ryger på den konto. Så tænk over, hvad du her i starten siger ja til, og sørg for at prioritere roen højest. De lange skoledage og måske endda tid i SFO er rigelig stimulering efter en lang sommerferie. Tag hellere hjem og hav tid sammen, hvor der er ro. Find Min lille pausepude frem, syng sange fra Eva Andreas Soul to Soul Songs. Nus og tryk på beroligende punkter, og punkter der styrker immunforsvaret med Tryk og Glad bøgerne fra Katrine Birk. Vær kreative sammen, fx med inspiration i Kreakassen. Spil spil eller bag boller til madpakken.

6. Kom ud i naturen

Mange forældre er heldigvis gode til at bruge naturen, når de har ferie, men glemmer det i hverdagen. De fleste børn elsker at komme ud, og der er stadig masse af gode sensommerdage i vente og om lidt efteråret at lege i med blade, kastanjer og god saftig jordenergi. Har I badet meget i ferien, kan I køre til havet og bade. Har I været i skoven, kan I gå en tur i skoven osv. Efter en tør sommer, kan vi igen lave masser af bål i haven. Forskning viser, at det er afstressende for os at være i naturen. Kombiner ture i naturen med at læse højt af meditationerne i Hjerternes Dal, som lærer børnene naturen i os at kende. Eller Jordens Børn for de yngre børn (3-7 år). Læs gerne bøgerne i naturen.

7. Lav skærmregler

Tænk over, hvor meget skærm dit barn ser. Det er de mange indtryk fra skolen og børnehaven, som gør at dit barn reagerer, og skærmene skaber bare endnu mere uro. Hvis du har en fornemmelse af, at dit barn slapper af med skærm, så tillad kort tid med skærm og sørg så for at slukke igen. Og har dit barn svært ved at sove, er det super vigtigt at der ikke er skærme tændt 2 timer før sengetid. Se mere om digital detox til børn, hvis du har brug for hjælp.

8. Tid til kæledyr

Når hverdagen er hektisk, kan børn tænke meget over, hvad de hele tiden skal lige om lidt. Kæledyr er fantastisk nærværende og holder barnets opmærksomhed på nuet. Det kan skabe dejlige oaser af nærvær midt på dagen. Vil du høre mere om nærvær mellem børn og dyr, så lyt til min podcast episode nummer 4 med Charlotte Banff og Joan Thygesen.

9. Skab Fællesskab

Vær sammen i familen, når I er hjemme. Involver dit barn i de opgaver i har derhjemme og vær sammen om dem. Man taler så godt over en køkkenvask fuld af kartofler, der skal skrælles, en kurv fuld af sokker, der skal foldes, eller med en rive i haven til nedfaldne æbler. Lav en lille kasse med nedfalden frugt, I kan sætte ud til forbipasserende, der ikke har frugt i haven. Vær sammen om opgaverne og vær nærværende med dit barn, mens du klarer dagens tjans. Sæt ekstra tid af, så der er tid til at dit barn kan være med. Jeg giver gode råd til at skabe nye vaner i familierne i mit online program: Sådan får du dit barn til at hjælpe til.

10. Rund dagen godt af

Med børnemeditation ved sengetiden kan vi hjælpe vores børn med at rense ud i deres tanker (Hjerternes Dal), så de får bearbejdet de mange indtryk. Vi kan hjælpe dem med at skrue op for kærligheden ved sengekanten (Børnemeditationerne I mit hjerte). Og vi kan lære dem at skrue op for deres indre styrker (Hjertelys). Med meditation før sengetid hjælper vi vores børn godt til drømmeland. Der er mange fantastiske ting ved børnemeditation ved sengetid. Her er bare fire af dem:

1. Vi skruer op for nærværet i en travl hverdag og møder vores barn hjerte til hjerte – sjæl til sjæl.

2. Vi fylder os selv og vores barn op med kærlighed.

3. Vi lærer om selvkærlighed, empati og taknemmelighed.

4. Børnene falder glade og nemt i søvn.

Og da mange børn i denne tid efter ferien har svært ved selv at falde i søvn, er det ekstra vigtigt at vi hjælper dem ind i søvnen.

Savner dit barn dig meget i løbet af dagen, kan jeg særligt anbefale meditation nummer 3 i Børnemeditationerne I mit hjerte, samt at hænge en Lille Sky på tasken, som minder børnene om, at vi altid er forbundet i kærlighed, også selvom vi er adskilt. Lær at bygge en regnbue af kærlighed mellem jer.

Har dit barn overdrevet mange bekymringer eller er meget ængsteligt, kan du finde meditationer og hjælp i min nyeste bog Monstermanualen – til børn med mange bekymringer. Hjertelys er en af de meditationer, du finder i Monstermanualen.

Rigtig god fornøjelse.

Kig under forældresparring, hvis du har brug for at skabe forandringer hjemme hos jer. Jeg hjælper familier til bedre trivsel, mere hverdagsglæde, forståelse, fællesskab og kærlighed.